Javier Chércoles: “La gestió de la greu crisi del col·lapse del Rana Plaza com a mitjà per a l’acumulació de confiança entre parts involucrades”
L’exdirectiu d’Inditex ens ha parlat del seu projecte que té com a objectiu que les multinacionals que produeixen en països subdesenvolupats ho facin en fàbriques amb sistema de pòlisses pels treballadors
L’ABF, matriu de Primark, confia en Chércoles per implantar una assegurança de vida en els més de cent mil treballadors que fabriquen productes de la multinacional britànica
El present professional d’en Javier Chércoles, està molt relacionat amb el seu passat. Ha viscut de molt de prop dues catàstrofes en plantes de producció tèxtil de Bangladesh i en el nostre fòrum empresarial ha narrat les seves vivències. La primera l’any 2005, quan ocupava el càrrec de Director de Responsabilitat Social Corporativa d’Inditex. L’enfonsament de la fàbrica Spectrum va causar la mort de més d’una seixantena de treballadors. A partir d’aquell moment, Chércoles va endinsar-se de ple en els mecanismes per garantir el respecte a la legislació laboral internacional en tota la cadena de producció de les grans multinacionals i pels sistemes d’indemnitzacions davant d’aquest tipus de tragèdies. En 2013 va ocórrer la principal catàstrofe de la indústria tèxtil de la història, l’enfonsament de l’edifici Rana Plaza deixant com a resultat més d’un miler de morts i més de dos mil ferits. Allà produïen marques com Inditex, Benetton, Gap i també Primark. Precisament, Javier Chércoles va ser contractat per l’Associated British Foods (ABF), propietària de Primark, per compensar els damnificats convertint-se en una de les empreses més implicades amb les víctimes. En l’actualitat, el nostre convidat d’avui està centrat en el seu projecte, la implantació d’un sistema d’assegurances per als treballadors de països subdesenvolupats, és la manera de donar valor a allò que abans no ho tenia, a la vida d’una costurera, als seus orfes, al seu braç o a les seves cames, confirma.
Navegant en la teranyina
Aquest és el títol de la conferència d’avui d’en Javier Chércoles. Professor responsable de la càtedra de gestió de desastres de la Universitat de Dhaka (IDMVS), visitor professor d’Esade i de la Universitat Catòlica Andrés Bello de Caracas. Tota la seva feina, acadèmica i laboral, està centrada en el seu projecte que té com a objectiu crear instruments que puguin ser replicats en un futur davant possibles accidents laborals, sense importar la seva dimensió.
En la intervenció, Chércoles ens ha parlat de la seva iniciativa centrada en desitjar que les multinacionals contractin assegurances privades pels seus treballadors en les països subdesenvolupats a través d’un sistema de pòlisses.
L’ABF, la matriu de Primark, ha comprat la seva fórmula per compensar els damnificats de l’edifici Rana Plaza i confien en Chércoles per implantar una assegurança de vida en els més de 100.000 treballadors que fabriquen alguns dels productes de la multinacional britànica, especialment els que es confeccionen per a la pròpia Primark en les més de dues-centes factories en Bangladesh. Es tracta d’una iniciativa innovadora per què, fins ara, els assalariats de les subcontractes de les empreses occidentals no tenen cap tipus de cobertura mèdica.
Chércoles treballa en instruments com The Actuarial Tool, dissenyat per estimar compensacions actuarials en conformitat a la llei i cultura dels beneficiaris, o com The Bangladesh Scale, un mètode de valoració de danys personals i dispars resultants d’accidents laborals, o com a tercer instrument, el Vulnerability Tool, mètode pràctic clau per valorar els nivells d’exclusió dels potencials beneficiaris i a partir d’ells, poder dissenyar mecanismes de protecció que els hi permeti el llibre accés, control i l’accés a les compensacions.
El nostre convidat ha trobat un sistema per poder calcular la prima de risc per uns 14.000 treballadors que es calculen que moren anualment a Bangladesh en accidents laborals. Resulta que la xifra per aplicar la prima de risc és irrisòria, entre 4 i 7€ per treballador a l’any. Seria ideal que les multinacionals, abans d’encarregar a producció del seu producte al fabricant local, li demanés que els treballadors estiguessin assegurats. Hem avançat molt en aquesta línia però encara queda molt per aconseguir-ho, explica Chércoles.
S’estima que el sistema de cobertura social proposat per Chércoles, influiria d’alguna forma en el sistema de producció de les gran multinacionals en països com Bangladesh, Camboya o Índia. Si finalment l’ABF aplica el mètode, la resta de companyies no tindran més remei que aplicar-ho també.
Tres anys després de la tragèdia al Rana Plaza, encara continuen latents els seus efectes en la vida dels treballadors sinistrats i dels seus familiars. Les exportacions tèxtils de Bangladesh a Europa i Estats Units suposen 15.000 milions d’euros anuals. És el segon fabricant tèxtil, darrere de La Xina.
Propers Actes
7 d’octubre a les 13:30h: Kim Faura, Director General de Telefònica a Catalunya, Comunitat Valenciana, Illes Balears i Múrcia.
Després del parèntesi estiuenc tornarem al Museu Agbar de les Aigües per assistir-hi a la conferència de Kim Faura que forma part de l’equip directiu del Grup Telefònica des de 2001. Al llarg d’aquest temps s’ha encarregat de diferents responsabilitats fins arribar a la direcció general del grup. Acte presentat pel Director General de Cofidis Espanya, Joan Sitges.
- 25 de novembre a les 13:30h: Face to face amb l’escriptora turca Elif Shafak i el periodista d’El Periódico de Catalunya, Marc Marginedas
Tancarem la setena edició del CCF amb un duet de luxe. D’una banda, amb l’assistència d’Elif Shafak, una de les escriptores turques més influents. Arran de la publicació de la seva novel·la Baba ve Piç va ser acusada d’insultar a la identitat turca, resultant finalment absolta. D’altra banda, comptarem amb la presència de Marc Marginedas, periodista destacat per la seva activitat com a corresponsal de guerra. Marginedas va ser segrestat durant sis mesos per l’Estat Islàmic quan cobria la informació de la guerra civil síria. Acte presentat pel Director d’El Periódico de Catalunya, Enric Hernández.
Una trentena d’empreses renoven la seva fidelitat al CCF 2016
Un nou any comptem amb el suport de gairebé una trentena d’empreses amb Aigües de Barcelona al capdavant com a patrocinador principal. Repeteixen donant el seu recolzament CaixaBank, Siemens, Oryzon i WTC Almeda Park, afegint-se enguany Telefònica.
L’any 2016 també comptem amb la col·laboració de Ferrero, Cofidis, Novotel, Einsmer, Grafiks o Edicions Gràfiques Rey. També renoven el seu suport institucions com Pimec, Fundació per a l’Atenció de Persones Dependents, Fundació El Llindar, Diputació de Barcelona o Innobaix.
I com a empreses i entitats vinculades amb Cornellà comptem amb Citilab, Dawn Fincas, Parc Esportiu Llobregat, Centre d’Empreses Baix Llobregat, Gremibaix Fundació i Gremi d’Instal·ladors del Baix Llobregat. I, per últim, el Cornellà Creació 2016 rep el suport d’El Periódico de Catalunya, Catalunya Empresarial, Via Empresa i de Cadena Ser Catalunya.