Pablo Foncillas: S’estima que en dos o tres dècades l’economia digital superarà la física
L’expert en innovació i màrqueting, Pablo Foncillas, ha protagonitzat una masterclass sobre l’e-commerce donant claus per aprofitar les oportunitats del mercat digital
Aprenent a ballar amb l’e-commerce, l’aspecte més humà de la tecnologia: reflexions i 40 exemples, és el títol de la conferència que ha protagonitzat aquest vespre Pablo Foncillas a L’Auditori de Cornellà davant d’un fòrum de més de tres-cents participants entre empresaris, emprenedors i estudiants de màrqueting. La indústria del comerç digital creix a passos de gegant a Europa arribant a dos dígits en la major part dels mercats (tant en l’entorn BTB com BTC). Representa ja 312 bilions d’euros només en el mercat bussiness to consumer (3,5% del PIB Europeo). Aprofitar les oportunitats que el mercat digital aporta és clau, però al mateix temps, implica un enorme desafiament en l’organigrama i organització empresarial. Segons Pablo Foncillas les empreses s’han d’adaptar a aquest nou panorama. S’han trencat les barreres de tot allò que es venia només online: des del tèxtil, fins als serveis, passant pels productes de gran consum i, fins i tot, en la re-intermediació dels negocis. Què fan les empreses amb èxit en aquest àmbit?, Com iniciar-se en aquest món? Quina estratègia s’ha de seguir? Aquestes són algunes de les qüestions que s’han de fer els directius que volen obrir-se a la indústria de l’e-commerce.
El comerç digital guanyarà terreny en els propers anys de forma accelerada. A la conferència s’han donat dades com el fet que de 2003 a 2010 la meitat del creixement en vendes tenia el seu origen en l’e-com. Foncillas ha puntualitzat que s’estima que les vendes generades en les tendes decreixin del 86% al 66% i que el model que seguim situa gairebé un 30% menys de tendes tradicionals. En dos o tres dècades l’economia digital superarà la física. Entre els secrets que Foncillas ha donat per tenir èxit en el comerç electrònic figura per exemple guanyar-se la confiança del client, conèixer els seus gustos i, molt important, una bona logística sense errors en l’entrega del producte.
Foncillas resumeix en sis punts les reflexions que s’han de fer per poder aprofitar els avantatges de l’e-commerce com per exemple, reflexionar sobre dimensions humanes i tècniques relacionades amb l’e-commerce, conèixer exemples d’empreses que utilitzen l’e-commerce o reflexionar sobre el talent des de la perspectiva e-commerce i com tenir-ho en compte des de la política de contractacions. Segons el nostre convidat, cal també desgranar la visió de l’alta direcció de les empreses al voltant de l’e-commerce i conèixer els departaments que són clau per aconseguir l’èxit. Foncillas també apunta que cal conèixer les principals categories i mercats així com els frens al voltant de l’ús de l’e-commerce per part dels consumidors.
Llicenciat en Dret i MBA del IESE Business Shool, la faceta professional de Foncillas destaca per contribuir en el creixement de multinacionals comercialitzant més de 150 marques en més de 25 països ocupant rols comercials o de direcció general. Carbonell, Shwepss, Port Aventura o Danone són algunes de les companyies per les quals ha treballat.
La Masterclass, organitzada conjuntament pel Centre d’Empreses Baix Llobregat i pel fòrum empresarial Cornellà Creació, neix amb la voluntat de tenir continuïtat en el temps i plantejar noves cites per tractar temes d’interès pel teixit empresarial. Una nova programació que s’afegeix al conjunt d’accions que des de l’empresa municipal, Procornellà, i des de l’Ajuntament de Cornellà es duent a terme per promoure i incentivar l’economia local.